Tanten tycker...: Nyårslöften

tisdag 30 december 2008

Nyårslöften

Tja vad ska man säga. Konstiga är dom i alla fall. Låt mig förklara.
Alla löften man ger handlar om en och samma sak; Man ska avstå något. Sen må det vara godis, tobak, snus eller också ska man göra något som motionera, börja cykla eller vara extra snäll mot den eller det. Gemensamt för dem alla är i alla fall att man ska plåga sig lite. Avstå, späka sig eller rent allmänt gör något riktigt luteranskt duktigt.
Då är man duktig.
SEN går det en vecka och godisavståaren blir godissugen och syndar, rökslutaren drar ett tjyvbloss när ingen ser...Den som lovat vara snäll säger något dumt och sedan har alla ångest.
Då är man usel.
Dessutom har man ångest.
OCH allt detta för ett löftes skull.
MIN åsikt är att man aldrig ska lova något man inte med säkerhet vet att man kan och tänker hålla. Sätt upp en målsättning istället.
MEN nyårslöften ger jag sedan ett antal år tillbaka. Det är alltid samma löfte; Jag lovar att inte avge något löfte i år heller som jag inte kan hålla.
DET tänker jag göra i år också.
/tanten

Inga kommentarer: