Tanten tycker...: Jul

tisdag 25 november 2008

Jul

jul, strålande jul...eller f-bannade jul. Finns inget som står mig upp i halsen så mycket som jul. Eller ja...inte jul egentligen utan allt tjafs runtomkring.

Planera i augusti? Jamen hallå...vad ska det vara bra för?
Tycker om den jul vi firar i familjen men tycker det mesta i övrigt är förfärligt...Jag vill inte tindra och vara tacksam....jag vill inte umgås...jag vill knäcka nötter, äta skinka, spela spel, dricka julmust, äta gravad lax och ranta runt i min sjabbiga blårandiga morgonrock däremellan. Och eftersom jag har en förstående familj har vi en tyst deal. Jag fixar all den julstämning de gillar (inklusive barrande gran) och de låter mig hata i lagom mängd...
Så tänker jag fortsätta ha det. I augusti planerar jag på sin höjd höstfisket eller nåt trevligt resmål för att hålla mörker och kyla stången fram till jul. I advent tar jag fram favorithatarjulvideon och skapar motkraft. Den 23 december inträder julen...inte en enda dag tidigare än så. sådeså


/tanten


Inga kommentarer: