Tanten tycker...: Moralens väktare

fredag 16 maj 2008

Moralens väktare

Det finns inget som gör mig så misstänksam som folk som säger sig ha en åsikt av principella skäl. Skälen kan variera men är ofta bombastiska. Det är människor som alltid i alla sammanhang anser att man har rätt att ha hög svansföring för demokratins skull, för tryckfriheten, för goda rykten och vad det nu kan vara. Gemensamt för dem alla är att de alltid och utan undantag gör en annan människa illa och så även människor kring denna människa, gamla mammor, mormödrar, grannar, småbarn, skolungar, makar eller vad det nu kan vara. Det har hänt mig och nu har det hänt en av mina vänner. Det spelar ingen roll om min vän har gjort fel eller rätt, det som gör mig upprörd är när en människa med bara några år kvar till pensionen får schavottera och offentligt kallas gangster av de som anser sig vara så moraliskt och etiskt högre stående än min vän. Slå er för bröstet och njut över den fantastiska insats ni nu gjort för demokratin och stryk era barn över huvudet ikväll och säg att idag har jag varit en god människa, jag har sårat en kollega och gjort en av hans anhöriga så illa att hon inte vill visa sig. Idag min son/dotter har jag kallat min kollega för gangster, du vet en sån yrkesbrottsling som använder ohederliga och hänsynslösa metoder i sin verksamhet.... Hoppas att ni den dag ni står i den situationen att er dotter blivit kallad hora i skolan för att någon sett henne pussa en jämnårig låter bli att trösta henne utan ringer upp de andras föräldrar och berömmer deras barn för att de håller moralen på hög och eftersträvansvärd nivå... Grattis alla ni som alltid kastar sten i glashus. Alla ni som aldrig gör, gjort eller kommer att ta ett beslut som kan diskuteras i efterhand. Eller förresten...stackars alla er..ni har nog aldrig fått fatta ett enda beslut någonsin. Ha det så bra i det lydrike ni lever i och de paragrafer och moraliska bestämmelser ni gömmer er bakom.
/tanten

Inga kommentarer: